Welkom bij AfricanFabs! Afrikaanse stoffen & meer!  
Welkom bij AfricanFabs! Afrikaanse stoffen & meer!
Mandje 0
Zoeken

Veelgestelde Vragen

Bekijk hier de Veelgestelde vragen, mocht je na het lezen alsnog hulp nodig hebben dan kun je contact met ons opnemen via Whatsapp of E-mail op de contactpagina.

Bestellen & Betalen

Je kunt bij ons betalen met alle veelvoorkomende betaalmethodes, zoals iDeal, Klarna, Bancontact, Sofort en nog veel meer. 

Ga hier naar het volledige overzicht van alle betaalmethodes.

Alle bestellingen worden binnen 2 werkdagen door ons ingepakt en verzonden. In veel gevallen al binnen 1 werkdag. Indien je bestelling niet verwerkt kan worden door bijvoorbeeld een voorraadprobleem, zullen we altijd contact met je opnemen via Whatsapp of Email.

Nadat je een bestelling hebt geplaatst, kan deze vaak nog geannuleerd worden wanneer deze nog niet door ons is verzonden. je kunt ons het beste direct een berichtje sturen via Whatsapp met daarin het annuleringsverzoek en het ordernummer. Nadat een bestelling al door ons is verzonden, is annuleren niet meer mogelijk, maar je kunt na ontvangst van de bestelling deze dan aanmelden als retour. (Bekijk hiervoor wel eerst de retourvoorwaarden)

Jazeker, hiervoor hebben wij een aparte groothandel webshop.

Deze is toegankelijk voor ieder bedrijf uit Nederland of België met een geldig bedrijfsregistratienummer / KVK-nummer.

Je kunt op deze pagina meer informatie vinden over de groothandels webshop.

Ons webshopssysteem stuurt altijd een e-mail met daarin de bestelbevestiging. Deze ontvang je vaak binnen enkele minuten na het voldoen van de betaling. Soms komt deze e-mail in je Spam-folder terecht. Indien je na 30 minuten nog steeds geen bestelbevestiging hebt ontvangen, is er waarschijnlijk een typfout gemaakt in het e-mail adres. Neem dan aub even contact op met onze klantenservice.

Alle producten die wij vanuit ons eigen magazijn verzenden, worden verzonden vanuit Nederland (EU-land). 

Bent u in de EU gevestigd?
Dit betekent dat als u in de EU gevestigd bent, u geen extra belastingen of douanerechten betaalt wanneer u het pakket ontvangt.

Bent u buiten de EU gevestigd?
Als u buiten de EU bent gevestigd, hangt het van uw lokale beleid en douanedrempels af of u al dan niet douanerechten moet betalen. In de VS is de drempel bijvoorbeeld vrij hoog, dus in de meeste gevallen hoeft u geen extra belastingen of douanerechten te betalen. Voor het Verenigd Koninkrijk geldt een drempel van ongeveer 130 GBP per bestelling. Dit zijn slechts voorbeelden en zijn misschien niet van toepassing op uw specifieke situatie, raadpleeg de douane website van uw land om de exacte regels en tarieven voor het importeren van goederen te weten te komen.

Verzenden & Afhalen

Binnen Nederland zijn de verzendkosten € 3,45 (Gratis verzending vanaf € 50,-)

Naar België zijn de verzendkosten € 3,95. (Gratis verzending vanaf € 50,-).

We versturen wereldwijd, je vindt hier alle verzendtarieven.

Nadat je order verzonden is, duurt het binnen Nederland vaak 1 werkdag voordat je bestelling afgeleverd is. Voor België is dit vaak 1-2 werkdagen. Kijk hiervoor ook naar de actuele verzendtijden bij de verzendopties tijdens het afrekenen.

Jazeker. Normaal gesproken duurt het verwerken van een bestelling 1 tot 2 werkdagen. Dit komt doordat we de bestellingen van oud naar nieuw verwerken, en het knippen van bijvoorbeeld stoffen wat extra tijd in beslag neemt. Indien je bestelling spoed heeft, stuur ons dan gerust even een berichtje via E-mail of Whatsapp. We zullen dan ons uiterste best doen om je bestelling dezelfde dag nog met voorrang te verzenden. Pakketten binnen Nederland worden normaal gesproken binnen 24 uur na verzending afgeleverd. Pakketten naar België zo'n 1-3 werkdagen. Buiten Nederland kunnen we gebruik maken van spoedverzending met DHL Express.

Ja, het ophalen van online geplaatste bestellingen is mogelijk in ons magazijn in Edam, je kunt hiervoor kiezen tijdens het online afrekenen van je bestelling. ( Zonder bestelling komen winkelen of producten passen in ons magazijn is uitsluitend mogelijk op afspraak per whatsapp, telefoon of email.)

Nadat je bestelling verzonden is, ontvang je van ons webshop systeem een email met de track & trace. Hierin staat een link om je bestelling te traceren.

PostNL: Hiervan ontvang je normaal gesproken diverse emails van PostNL met daarin updates over de voortgang en geplande afleverdatum van je zending.

Bpost: Indien je uit België komt, en je bestelling is met Bpost verzonden, ontvang je een tracking code die begint met de letters LF en eindigt op FR. Bijvoorbeeld LF049921234FR. Deze code kun je traceren op de website van Bpost. ( www.bpost.be ). Hier kun je ook zien of je bestelling bijvoorbeeld bij de buren is afgeleverd, bij een postkantoor is bezorgd of op een speciale plek is achtergelaten.

Kijk altijd eerst op de track & trace van je zending. Hier kun je vaak bijzonderheden terugvinden over de zending. Soms is een pakketje  bijvoorbeeld vertraagd, bij de buren bezorgd, of op het postkantoor geleverd. 

Is de zending nog steeds onderweg, maar lijkt deze al enkele dagen 'vast' te staan op de track & trace?

Neem dan contact op met onze klantenservice, we kijken graag met je mee.

Staat de de zending op Afgeleverd, maar heb je niets ontvangen?

  • Controleer dan eerst voor de zekerheid of je adresgegevens correct waren ingevoerd.
  • Controleer nogmaals de brievenbus.
  • Vraag bij je directe buren of die iets hebben ontvangen.
  • Bij brievenbuspakjes wil het weleens voorkomen dat een zending alvast op 'bezorgd' staat, maar deze nog niet daadwerkelijk geleverd is. Vooral tijdens drukkere periode's. Dit komt bijvoorbeeld omdat niet elke postbode een handscanner bij zich heeft. Brievenbuspakjes worden dan voor of na de bezorgroute bijvoorbeeld ingescand. In de meeste gevallen wordt het brievenbuspakje dan alsnog later op de dag, of in de dagen erna afgeleverd. Is je pakketje na enkele dagen nog niet afgeleverd? Neem dan even contact op met onze klantenservice.

Retourneren & Ruilen

Bij veel producten geldt een zichttermijn van maximaal 14 dagen. Dit is de termijn dat je het product kunt bekijken, of even kort kunt passen (niet dragen!). Deze producten zijn dan vaak retourneerbaar binnen 14 dagen na aflevering. Bekijk eerst het retourbeleid of je aankoop voldoet aan de retourvoorwaarden. Indien dit het geval is, kun je onderaan die pagina het retourformulier invullen. Wij zullen na beoordeling van je aanvraag de retour instructies per email toesturen. Deze retour instructies ontvang je per email binnen 1-2 werkdagen.

Het ruilen van producten kan snel en efficient worden gedaan door het retourneren van het product, en het plaatsen van een nieuwe bestelling voor het gewenste product.

Kijk hierbij eerst in ons retourbeleid of het product in aanmerking komt voor retour, daar kun je dan direct het product aanmelden voor retour via ons retourformulier. Je ontvangt daarna de retourinstructies en stuurt dit product terug naar ons. Zodra we dit product ontvangen hebben en goedkeuren, wordt het aankoopbedrag hiervan teruggestort op je rekening. In de tussentijd kun je een nieuwe bestelling plaatsen met het gewenste product, zodat deze nieuwe bestelling direct door ons kan worden verzonden.

Wij verwerken minimaal 1 keer per week alle retouren die bij ons binnenkomen. Indien er geen bijzonderheden zijn met de ontvangen retourzending, doen wij direct de opdracht tot terugbetaling. Afhankelijk van de door jou gekozen betaalmethode is de terugbetaling dan binnen 1-2 werkdagen verwerkt en weer zichtbaar op je rekening.

Product informatie – Algemeen

Satijnen Hair bonnets & Satijnen kussenslopen
Bij voorkeur wassen op maximaal 30 graden Celcius met de wasmachine of met de hand. In de wasmachine wassen in een BH-netje, zo blijft het zachte satijn beschermd tegen scherpe delen en wrijving in de wasmachine. Daarna ophangen om te drogen. Niet in de wasdroger doen.


Stoffen & Producten gemaakt van stoffen
Wij raden je aan indien mogelijk om de stoffen / kleding met de hand te wassen, zo blijven de kleuren het allermooist. De kleuren van de stoffen zijn kleurvast en zijn geschikt voor een machinewas op maximaal 40 graden Celsius. Niet in de wasdroger stoppen, en geen chemicaliën / bleek gebruiken!

Voor gouden en glitterstoffen: Alleen koud wassen met de hand. Apart met de hand wassen met een mild wasmiddel. Geen machinewas. Niet bleken. Niet chemisch reinigen.

Let op: Alle Stoffen kunnen maximaal 5% krimpen door het wassen in de wasmachine. Dit is heel normaal bij katoenen stoffen. Gemiddeld krimpen ze zo'n 3% na een eerste wasbeurt op 30 of 40 graden Celcius. Hou hier dus rekening mee bij het project.

Wij maken geen custom made kleding op bestelling. Het aanbod aan ready-to-wear kleding in de webwinkel is wat we er te koop is. We kunnen je natuurlijk wel voorzien van prachtige stoffen zodat je je custom made kleding bij een eigen kleermaker kan laten maken.

Product informatie – Stoffen

De meeste stoffen zijn gemaakt van 100% katoen.

Dit kun je altijd teruglezen in de productomschrijving van de specifieke stof.

We hebben ook enkele stoffen die bestaan uit een mix van polyester en katoen, deze kun je makkelijk herkennen door het woord "polycotton" of "polykatoen" in de productomschrijving, of soms in de product titel.

De breedte van de stoffen is tussen de 114cm en 120cm. Dit verschilt per merk, en is altijd terug te lezen in de specifieke productomschrijving van de stof. Dit is dus gemeten van rand tot rand.

De lengte van de stoffen bepaald u zelf. We verkopen alle stoffen per hele yard, met een minimale lengte van 1 Yard ( 91cm ). Als je dus bijvoorbeeld kiest voor lengte optie "1 Yard" en aantal "2". Ontvang je één stuk van 2 Yards ( 182cm ) in lengte. Dit kan dus ook 3 yards, 4 yards, 5 yards of 6 yards zijn. De maximale lengte aan één stuk die je kunt kiezen is 6 yards (548cm).

Een maat omreken tabel van yards naar cm's vindt je hier.

Een Yard is een Britse maateenheid die vaak gebruikt wordt bij stoffen. Afrikaanse stoffen worden ook altijd per yard opgevouwen, en een 'complete' Afrikaanse stof heeft een lengte van exact 6 yards. Dit is ook de reden dat wij de stof per yard aanbieden, en niet per meter.

Officieel is 1 yard exact gelijk aan 91,4cm

Let op: In de praktijk kan een kleine afwijking van deze lengte plaatsvinden op het moment dat wij de stoffen op maat knippen: Door ons op maat geknipte stoffen ( stoffen korter als 6 yards ) kunnen maximaal enkele centimeters afwijken van onze maattabel. Dit komt doordat wij altijd op de vouwlijn van elke yard uit de fabriek knippen. Het komt weleens voor dat deze vouw net iets opgeschoven zit.

Voor een maat omreken tabel van yards naar centimeters, klik je hier.

De kleinste samples die je kunt bestellen, zijn stukken van 1 yard lengte. ( 91cm). Het voordeel van een sample in 1 yard, is dat je direct de mogelijkheid hebt om te zien hoe het gehele design op de stof loopt. Op een klein stukje van bijv. 10 x 10 cm is dat niet te zien. Momenteel bieden wij dan ook geen ander soort sample pakketjes, of kleinere stukjes. 

De meeste stoffen welke wij verkopen zijn gemaakt van 100% katoen, ( we hebben ook wat kente stoffen die zijn een mix tussen polyester en katoen ). Deze informatie is altijd terug te lezen in de productomschrijving van desbetreffende stof.
De katoenen stoffen hebben een katoen gewicht / dikte van tussen de 120 gram per m2  en 190 gram per m2. ( dit is per merk verschillend )
We hebben veel klanten die er stoelen en banken mee stofferen, dus dat kan zeker. (Je vindt hiervan regelmatig foto's terug bij onze klantreviews en op Instagram)
We hebben alleen geen technische informatie beschikbaar over de slijtvastheid, aangezien dit niet uitvoerig getest is als meubelstof. Het zijn geen stoffen speciaal ontwikkeld als meubelstof, maar ze kunnen zeker wel wat hebben, aangezien het kwalitatief katoen is.

De vraag is dus ook een beetje hoe vaak er op gezeten gaat worden, en of er vaak scherpe dingen mee in aanraking komen, bijvoorbeeld als het een wachtkamerstoel of autostoel is. Indien je meer stevigheid wenst, kun je eventueel een extra laag van bijvoorbeeld een egaal gekleurde meubelstof als onderlaag gebruiken.

Vrijwel alle Afrikaanse stoffen bevatten stickers op de stof. Deze stickers zijn erop geplakt door de fabrikant. Veel van deze stickers zijn er helaas niet simpelweg af te trekken, omdat ze dan kunnen scheuren of lijmresten achter kunnen laten. Om dit te voorkomen, kunnen ze volledig verwijderd worden met behulp van de volgende instructies: De makkelijkste manier om de stickers te verwijderen is om de stickers van de achterkant van de stof eerst te strijken met een stoomstrijkijzer, deze stickers laten dan vanzelf los. Om de eventueel achtergebleven lijmresten te verwijderen kun je het nogmaals licht stomen en eraf wrijven met een doekje, of korte stukken stof daarna eventueel wassen op maximaal 40 graden Celcius. Geen chemicaliën of andere reinigingsmiddelen gebruiken. Niet in de wasdroger stoppen!

Bekijk ook ons filmpje waarin we laten zien hoe je de stickers kunt verwijderen:

 

Deze vraag krijgen wij regelmatig, maar het antwoord is op afstand helaas niet goed in te schatten. Dit is namelijk afhankelijk van de patronen die de kleermaker gebruikt. Een lange jurk die wijd is, kan bijvoorbeeld dubbel zoveel stof nodig hebben als een lange jurk die strak langs het lichaam loopt. Dus vraag het altijd aan de kleermaker. Ook is het belangrijk om rekening te houden met hoe het patroon loopt, soms wil je een design van een stof in de breedte gebruiken, en soms in de lengte. ( Bijvoorbeeld met streepjes, of die horizontaal of verticaal op het kledingstuk komen.

Ter indicatie hier een aantal ruwe schattingen, puur om een indicatie te geven. Gebruik dit aub niet als basis om de hoeveelheid stof te bestellen voor je specifieke kledingstuk: een simpele top 1-2 yards ( met mouwen misschien meer ), een korte rok 2 yards, een midi rok 3 yards, een maxi rok 4 yards, een wijde jurk 5-6 yards.  Dit zijn puur indicaties, dit is geen advies!

Vraag dus altijd je kledingmaker!

In de productcategorie, bij het productoverzicht, zie je "Van af" prijzen per yard staan, dit zijn de prijzen per yard die je betaald indien je 6 Yards van de stof besteld. Indien je kiest voor losse yards, is de prijs ietjes hoger. Dit komt omdat we de stof dan op maat moeten knippen, en we dus met een reststof zitten die korter is dan 6 yards.

Dit hoeft niet per se, maar kan wel verstandig zijn in sommige gevallen. Enkele veel voorkomende redenenen hiervoor zijn:

  • Het krimpen van de stof na een (eerste) wasbeurt: Alle Stoffen kunnen maximaal 5% krimpen door het wassen in de wasmachine. Dit is heel normaal bij katoenen / polykatoenen stoffen. Gemiddeld krimpen ze zo'n 3% na een eerste wasbeurt op 30 of 40 graden Celcius. Houd hier dus rekening mee bij het project. Als je bijvoorbeeld een op maat gemaakte jurk maakt dit strak aansluit, is het handig om de stoffen eerst te wassen.
  • Hygiëne: Indien het eindproduct een hogere mate van hygiëne vereist, zoals bijvoorbeeld producten voor kinderen, of mondkapjes, is het altijd raadzaam de stof eerst te wassen.
  • Soepelheid van de stof: Door het wassen van de stof met een beetje wasverzachter, worden stof ook nog een stuk soepeler. Dit kan wenselijk zijn, afhankelijk van het type eindproduct.

Tip: Vergeet voor het wassen niet de eventuele stickers op de stof eerst te verwijderen volgens de meegeleverde instructies. Deze instructies zijn ook te vinden op onze website.

Over AfricanFabs

Ons magazijn is gevestigd in Edam, een stadje vlakbij Amsterdam, Nederland. Wij zijn een online winkel. Het ophalen van online geplaatste bestellingen is mogelijk, je kunt hiervoor kiezen tijdens het online afrekenen. Zonder bestelling komen winkelen of passen in ons magazijn is uitsluitend mogelijk op afspraak, welke je kunt maken via whatsapp, telefoon of email.

Yes, AfricanFabs wordt gerund door Jane. Meer hierover kun je vinden op de pagina "Over ons".

Deze vraag wordt ons vaak gesteld. Het is zeker goed dat je je deze vraagt stelt, vooral omdat er tegenwoordig ook al meer maatschappelijk besef komt over culturele identiteit en culturele appropriatie.

Onze visie hierin is simpel; producten zoals bijvoorbeeld stoffen, waist beads, kleding, hair bonnets & headwraps kunnen gedragen worden door iedereen. Zolang je deze draagt met trots, en vanuit de liefde voor de kleuren, patronen en cultuur, zien we dit alleen maar als een verrijking en een compliment. Als we kijken naar ons klantenbestand, is dat dan ook een prachtige uiteenlopende doelgroep van jong tot oud, met roots en culturen uit letterlijk alle landen van de wereld. Maar er is één ding dat deze klanten allemaal verbindt: de passie voor kleurvolle, unieke en praktische producten van AfricanFabs.

Wat betreft de patronen en symbolen op de stoffen; Veel prints die wij verkopen, veranderen elke paar maanden, het is bij de meeste prints dan ook gewoon een stroming van mode en kleuren, de meeste figuren en symbolen hebben dan ook geen specifieke culturele of traditionele betekenis, maar worden vooral gedragen omdat ze mooi en expressief zijn.

Klantenservice

De AfricanFabs klantenservice is bereikbaar op Maandag t/m Vrijdag tussen 9:30 en 17:30 uur via whatsapp +31617227322. ( of klik op de groene whatsapp knop rechts onderin uw scherm ) Wij proberen hier dan binnen enkele minuten op te reageren.

Wij zijn ook te bereiken via het emailformulier op de contactpagina, wij streven er naar alle emails binnen 48 uur te beantwoorden. De meeste emails worden dezelfde dag al beantwoord.

Nu Chatten